Laxsoppa med chili och ingefära

Hey peeps!

Nu kommer jag med receptet som jag hittade i Fitness Magazine. Jag la i lite mer grejer och använde kanske inte allt i receptet heller. Man tager vad man haver helt enkelt. De hade flera bra recept med fet fisk som lax och sill och makrill och nu kommer som sagt ett av dem.

Laxsoppa 4 portioner

Du behöver


1-2 tomater
1 gul lök
1 vitlöksklyfta MUMS!
2 msk olja
1 röd chilifrukt
3 cm ingefära
7 dl vatten
1 tsk salt
1 krm anisfrön
2 dl matlagningsgrädde
Salt & peppar
500 g lax
1 stånd broccoli
(Potatis)

Så här gör du

Hacka tomatera, lök och vitlök och stek i olja i en gryta. Tomaterna ska bli som en röra. Under tiden delar du chilin på längden och skrapar ur fröna. Hacka sedan chili och ingefära och släng ner i grytan. Häll på vatten och salt. Krossa anisfröna i en mortel och tillsätt grytan. Koka upp och låt sjuda ca 10-15 minuter.

Häll sedan i grädde och smaka av med salt och peppar. Skär laxen i tärningar och dela broccolin i buketter. Lägg ner i grytan och låt sjuda ytterligare 5 minuter.

KLART!

Jag hade potatis i min soppa för att få med ordentligt med kolhydrater. Vill man ha det så får man lägga i potatisen ganska snabbt så att den hinner koka och bli mjuk. Annars är det bara att köra utan. En väldigt god och matig soppa blev det och jag kommer definitivt att göra den igen! Precis innan skeden åkte i munnen rev jag lite citronskal över soppan också. Blev superbra. Fisk + citron = GOTT!

För den som är intresserad av energivärden...

Näringsvärde per portion
385 kcal; 28 g protein, 27 g fett, 9 g kolhydrater.

KOM IHÅG! Om du tränar hårt måste du även äta ordentligt. Detta gäller även dem som inte tränar hårt. Kolhydrater, fett och protein är superviktiga näringskällor. Alla behövs på ett eller annat sätt, bara i rätt mängder!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback