Räkpasta

Halloj igen!

Har stått och lagat mat. Det är ju självklart roligare än att plugga, så jag har fortfarande inte kommit igång.
Var sugen på en omelett idag, men vi hade inte tillräckligt med ägg eller andra ingredienser som jag ville ha med, så jag fick hitta på något annat.

Kollade lite i kyl och frys och kom på att jag kan göra en räkpasta. Tänkte också att jag kunde dela med mig av receptet här så ni också kan få smaka, för det blev faktiskt riktigt gott!

Recept:

Pasta (helst tagliatelle)
Räkor
1 Fiskbuljongtärning
2,5 dl Matlagningsgrädde
1 msk Olja
2-3 dl Vatten
1 Paprika
1/2 Lök
1 Vitlöksklyfta
1/2 tsk Fisk-sås (inget måste, men den ger en extra god smak!)

Svartpeppar
Chilipulver
Paprikapulver


Tillagning:

Börja med att koka pastan för den brukar oftast ta längst tid. Man vill ju inte stå och vänta på något.
Fräs den hackade löken, paprikan och vitlöken i en stekpanna tillsammans med chili- och paprikapulver. Jag tänker aldrig på hur mycket jag har i utan kör bara på. Misslyckas man så gör man. Men oftast blir det ju ändå bra.

Tillsätt vatten och smula ner buljongtärningen. Tillsätt därefter matlagningsgrädden. Låt koka. Tillsätt fisk-såsen och eventuellt lite maizena om du anser att din redning är för lös.

Till sist lägger du i räkorna. Om de är frysta kan det ta lite längre tid för dem att bli mjuka. Mina blev inte mjuka utan lite sega. Borde kanske ha tinat dem innan. Men nu vet jag det till nästa gång. Annars skulle jag nog köra på färska, men det är inte alltid man har färska räkor hemma. "Man tager vad man haver."

Smaka av med salt och peppar. Fisk-såsen är bra då den fungerar som salt. Jag hade inte i någon "extra" salt i min. Men smaken är som baken.

Pastan bör vara klar nu och det har blivit dags att äta. Servera med en fräsch sallad och voilá!


Enjoy!
Mi


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback