Lins- och morotsbiffar!

Halloj! Nu kommer jag med ett recept på sjukt goda lins- och morotsbiffar! Jag rekommenderar verkligen dessa! Jag var lite skeptiskt till dem innan jag provade, men efter första tuggan var jag förälskad. Haha! Här följer en steg - för - steg anvisning för lyckade biffar. Klicka på bilderna för att se dem i lite större format.

Recept:

2 dl röda linser
4 dl vatten
1 buljongtärning
(jag använder grönsaksbuljong, men det går lika bra att använda sig av andra för en mer "köttig smak")
1 rödlök (jag hade inte det utan använde en halv gullök istället)
1 vitlöksklyfta (jag älskar vitlök och använder 2 klyftor! Gillar man inte vitlök kan man skita i den)
2 stora morötter 
1 äggula
2-3 msk ströbröd
Chilipulver, cayennepeppar, salt

 






Hur gör man?

1. Koka upp linserna i vatten, bryt ner buljongtärningen.

 

2. Riv under tiden morötterna och lägg i en bunke (Riv inte ner fingrarna också, vilket jag nästan gjorde...)

  

3. Dina linser bör nu se ut ungefär så här. Det gör ingenting om linserna kokat sönder då de ändå ska mosas!



4. Låt linserna svalna och lägg därefter dem i bunken tillsammans med morötterna.



5. Finhacka löken. (jag är lat och får den hackad åt mig). Häll i bunken.

 

6. Riv eller pressa ner vitlök.

 

7. Blanda ner resterande kryddor (chilipulver, cayennepeppar, salt) efter egen smak. 



8. Tillsätt äggulan.

 

9. Mixa ihop.



10. Tillsätt ströbröd så att smeten in är så lös.



11. Din smet bör se ut ungefär så här. Den ska inte vara för lös, men inte heller för torr... get it?:P



12. Lägg en smörklick i en stekpanna och när smöret "tystnat" kan du börja lägga i biffarna.

   

13.  Stek biffarna på medelhög värme tills de får en fin färg.

 

14. Klart! Servera med grönsaker, turkisk/grekisk yoghurt, kanske lite kyckling eller liknande.

 


Hoppas att ni gillar receptet! Berätta gärna hur det blev för er när/om ni provar dem!
Mi



Kommentarer
Postat av: Marie

Jag älskar det här receptet, men det vet du ju redan. Gjorde biffar igår, så nu har jag så jag klarar mig ett tag.

Jag hade i lite färsk persilja i smeten. Den stod hemma i kylskåpet och kände sig mobbad och bortglömd, så den åkte ner den med.

Kram

2010-02-24 @ 16:49:43
Postat av: Sara

Det där lät jättegott och jag sparar receptet för framtida bruk, återkommer när jag provat :D

2010-02-24 @ 22:34:25
URL: http://milktonium.blogg.se/
Postat av: Eva Linser

Fin färg på linserna

2010-09-05 @ 23:06:25
URL: http://www.billigalinser.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback