Falafel-bullar

Hey peeps!
Igår blev jag inspirerad till att göra falafel när jag hörde några prata om det under vår lunch i skolan. Har aldrig gjort falafel förut men jag tänkte att jag skulle försöka i alla fall. Slängde ihop lite saker jag hade hemma och det blev riktigt gott! Tänkte därför dela med mig av receptet här.

Ca 20 st. stora som köttbullar

Recept: 

1 dl röda linser
2 dl vatten
½ grönsaksbuljongtärning
½ burk kidneybönor
2 (3, om du älskar) vitlöksklyftor
½ gul lök
1 ägg
1 msk olja
3 msk bulgur
Chilipulver, Cayennepeppar, Kummin, Gurkmeja, Salt
Persilja
Basilika
Ströbröd

Tillagning:

Koka linserna i dubbla mängden vatten och tillsätt grönsaksbuljong. Blanda alla ingredienser förutom bulgur, ströbröd och salt i en matbredare. Tillsätt därefter bulgur och ströbröd tills du märker att smeten blivit lite ”torrare”. Smaka av med salt. Klicka ut smeten i en stekpanna och stek i olja på medelhög värme tills de (biffar/bullar) fått fin färg.  Servera med en härlig grön sallad och turkisk yoghurt, eller vad du nu vill!

   
  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback